Sidor

söndag 25 oktober 2015

Söndagsutflykt . . . . .

. . . . . blev det idag . Solen sken och det var jätteskönt. Eftersom vi jobbat rejält i trädgården för ett par dagar sen så tyckte vi att vi var väl unnade en mysig bilutflykt. 

Tänk att blåklockan står så där fin ännu. Blått mot det gulbruna på marken. 
Den ger sig inte. Och det gläds jag åt.


Den här gången tog vi kaffe med oss , men köpte däremot en ljuvlig morotskaka på vägen.

Vi stannade vid Orranässjön som ligger alldeles vid Orrefors.
Där var vackert och inbjudande och fikat smakade gott i solskenet.


Tillbaka några dagar då vi överraskades med en riktig sommardag. Det blev en rejäl " städning" av växthus och trädgård. En heldags utejobb minsann.

På termometern stod det så här många grader. Inte dåligt den 23 oktober.


Växthuset tömdes på resterande tomater och chili. Den här heter Jamaican Bell och jag trädde en tråd genom skaften och hängde upp den i köket. Det ser ut som en ljusslinga. 


Minns ni rosen jag vann på ROSENS DAG ? 

Den heter Lindell och verkar trivas vid hundgården. För du milde vad den har växt och som den blommar fortfarande. 


Mer som blommar är mina pelargoner. Den här har stått lite i skymundan , men nu åkte den fram på "parkett". 
Både häftig och vacker, eller hur ?



Jag passade på att fylla en ampel med lite fågelmums. Frön m.m. får de vänta med. 


På stickcafe´t har vi ordnat en utställning med våra disktrasor och sjalar. 
Hela taket hänger fullt.
Undrar vad besökarna tänker när de kommer in och får en skog av virkat över sina huvuden. 

De ser i alla fall att vi är flitiga.



Nu har också min ROAD TRIP SCARF blivit färdig. 
Jag blev helt förälskad i den när jag såg den på en hemsida. Det kommer att bli fler.


 kan du läsa om hur mönstret kom till och dessutom få en detaljerad beskrivning. Pyntet kan man variera.


Mycket på gång nu och murriga inomhusdagar blir det både handarbete , scrap och bak m.m.

Här ett par kuvertkort och ett grattiskort, som omväxling till alla julkort.




På nästa scrapträff ska vi spela bingo med scrapvinster. Toppen !!! 

Tänk att jag fyndade ett Original BINGO spel på en loppis nyligen.
Undrar hur gammalt det är ?



6 kommentarer:

Maja sa...

Härliga bilder och väder hos dig! Vår höst har också varit fin och varm men nu vill regnet mest hälla ner! Tror solen kommer igen till veckan...
Vilka gulliga chili du odlat. Superfin scarf och vad flitig ni är på stickcafeet! Vår by tycks inte fatta vad ett stickcafe är :( Hoppas det dyker opp fler än en st på november träffen!!! (så var vi två till, vi som ordnar hm...)
kram Maja

Pysseltokiga Marie sa...

Hej Eva!
Vilken härlig höstdag ni haft med vackert väder och "gofika":)
Visst känns det märkligt när sommarblommorna fortfarande blommar! Men vackert är det:) Vår vita buskros blommar så fint än:) Din nya ros är verkligen vacker!

Den där chilin var ju superläcker i formen, hoppas den smakar lika gott:))
Pelargonen var jätte vacker och det där fågelmumset, mumma för fåglarna:))

Oj, vad ni har legat i på ert stickcafé! Jätte många fina alster. Din scarf blev superfin med de virkade blommorna på, me like:))))

Kuvertkorten blev fantastiskt vackra med härliga papper och dekorationer:)) Kortet med hortensiorna på.......supervackert:)) Jag älskar ju hortensior;) Rosetten blev superfin också:))

Tack för din rara kommentar inne hos mig, blir så glad:))
Må så gott vännen

Kramizar Marie

Helena sa...

Vilket härligt väder ni hade på utflykten. Och så varmt. Nästan som vår i luften. Morotskaka - mums så gott. Fin ny vecka till dig. Kram

Unknown sa...

Vilket underbart höstväder!
Och vilka härliga bilder du bjuder på.
Ha en fin dag

Kramar
Lene

skapa och inreda sa...

Hej Eva. Jag är så dålig på att ge kommentarer till alla fina inlägg du visar, all tid just nu går åt till att fylla på förrådet till en kommande julmarknad, mer om det senare.
Vill att du ska veta att jag tror att du och jag stod axel mot axel på Ölands skördefest som jag till min glädje äntligen har kunnat besöka efter flera års ofrivillig frånvaro på grund av mina sviter efter min hjärnblödning.
Om det nu var du så hade du något rött på dig, tittade länge på dig och undrade över var jag hade sett dig förut. Tyvärr så tog det ett tag innan jag kom på att.... Herre G det måste vara Evas Pysselsida!!!!! Jag rusade genast efter dig men då hade du försvunnit i mängden.
Tänk vad roligt det hade varit, om det nu var du, och jag hade hittat dig:)
Många kramar till dig från mig.
Annika

Snäckskalsdalen. sa...

Mysigt att göra utflykt! Vi har kommit på att vi gjort alldeles för få sådana på sista tiden, bättring där! Så vackert det är i era omgivningar!
Och vilka underbart läckra chillisar, som små färggranna tefat! Det är dom där gröna fingrarna igen. Och rosen är ju jättevacker och tänk att den glatt blommar vidare!
Din kort är så fina!
Agneta kram