Sidor

tisdag 8 september 2015

Tomater, tomater, tomater

Ja nu är det full rulle på tomaterna. D.V.S de som växer i mitt växthus. Det ni ser på bilden är en dags skörd för ett par dagar sen. De har verkligen olika smak och utseende . 
En ny favorit heter Orange kaviar och det är den mörkare gula på bilden. 


Jag ska försöka komma ikapp med "ett julkort i veckan " så här kommer två till , som jag lägger in under fliken Julkort 2015 ovan. 



På lördag har vi scrapträff i Nickebo. Höstens första. 
Du är välkommen att komma och vara med oss och jag kan tala om att vi har väldans roligt. Och inspirerande förstås.  Det är en dag man längtar till !!! 

Hör av dig på något sätt om du har lust att komma. 

Ett ugglekort är alltid användbart. Ugglor är poppis.


Här är ett barnkort som jag inte visat förut.


Och tänk . . . . . . 

Idag fyller sonen i London år och såklart har jag skickat ett kort till honom.
 Men . . . . jag glömde att fota det. Hur glömsk är jag !!!!!!
Hoppas att han gillar det.

Istället visar jag ett annat grattiskort tillägnat honom.
Sländorna är stämplade och embossade. 


Och naturligtvis hissar jag flaggan för honom idag .

Congratulations !!!


Någon är kanske nyfiken på solrosens längd. 
Vi mätte för ett par dagar sedan och då var den 3 m hög. 

Inte dåligt, va ???

12 kommentarer:

Hantverkarglädje sa...

Nej inte dåligt med solrosen men ännu bättre med din julkort. Tänk att du kommit igång med dem redan, det är just så jag också skulle vilja komma igång men varje år är det lika dant. Sent om sider gror en massa idéer i skallen då det nästan är för sent.
Tomaterna dem frestar mig. Såg att du också hade chokladtomater ifall de nu inte heter annat hos er. Syrran hade såna men de röda o gula var bättre enligt min smak.
Ha det gott.

Camilla sa...

Gud vad med tomater du har! ångrar mig lite att jag tog bort mitt växthus för några år sedan, för det är speciellt med egen odlat. Sedan vilka björnbär du har!! vilka bamsingar - det är väldigt många år sedan jag åt det, men när jag ser dina så kan jag nästan känna smaken av dem. Du är väldigt duktig med dina blommor, fantastiskt fint har du det. Kram på dig häls camilla

Maja sa...

Oj vad mycket tomater och i fina färger! Fina kort du gjort med!
Kram

Huset bakom lindarna sa...

Hej Eva! Jag håller med dej om att vart och var missbrukas så gott som dagligen! För att inte tala om före och innan och alla särskrivningar!
Men till femöringsblomman! Jag tror att det kan vara en blandning du fått men inte en helt "ren" ljusgul, men kul att se. Jag har en liten, liten planta som är ljusgul och den ska jag försöka vara rädd om och märka ut ordentligt på krukan innan jag ställer undan den. Så inte behöver du sända tillbaka något, bytt är bytt!!!
Kram/Finas mammis

Skaparglädje sa...

Fantastiskt vilken tomatskörd du får. Så gott att stoppa en solvarm tomat i munnen, mmm.
Och vilken solros så ståtlig.
Grattis till sonen och lycka till till mannen.
Tack för ditt fina mail, dina ord värmer, det kommer några rader tillbaka snart.
Kram från Anne-Lie

Helena sa...

Underbart med så mycket tomater. Egenodlat är en rikedom. Och så mycket godare än det man köper. Jag hoppas mitt orangeri blir av till nästa sommar så att jag kan börja odla lite igen, nu när växthuset är rivet. Fin onsdag till dig Eva!/Kram

myrica sa...

Men så gott det ser ut med alla tomater, jag fick inga i år dom blev uppätna ,
Så kan det gå.
Så fina kort du gör, jag har inte gjort ett kort på länge, få se om det blir i år.
HA en fin dag
kram

Pysseltokiga Marie sa...

Hej Eva!
Oj så många läckra tomater du skördat! Orange kaviar lät mumsig:) Jag gillar gula och oranga tomater:))

Så söta julkort med både uggla och husmus:)

Ugglor är väldigt populära nu, kortet blev jättefint:)Barnkortet tokgillade jag, så sött papper och dekorationer:)))))

Hoppas sonen hade en fin födelsedag där borta i London:)) Trollslände kortet blev såååå snyggt, gillade färgerna:))

Det var en hög och ståtlig solros, kanske växer den lite till:)

Må så gott
Kramizar Marie

Unknown sa...

Ojojoj vad mycket tomater du har. Så många har inte jag kan jag tala om. Iofs har jag inget växthus, men jag brukar få fler än vad jag fått i år. Jag tror jorden behöver lite "hjälp" nästa år.
Fina kort som vanligt. Jag gillar julkortet med ugglan.
Grattis till sonen din. Hoppas han får en härlig födelsedag.
Ha en fin dag

Kramar
Lene

Snäckskalsdalen. sa...

Congrats till din Londonson! Han är duktig och skriver så bra, en liten idol här, faktiskt!
Dina tomater är otroliga! Igår morse hängde en kasse vid dörren från vänner som har växthus, massor med goda tomater, sådana där vanliga stora, så igår blev det världens godaste. Tomatsoppa, jag älskar det. Med vitlöksbröd till. Men att flå dina små godingar blir jobbigt, men dom äter man ju som godis när som helst!
Kramar

Snäckskalsdalen. sa...

Hej igen!
Peter tror att den busken där björnbären inte vill sig möjligen kan ha haft det för torrt i nåt skede i utvecklingen. Vi har lite samma här! Och det var ju väldigt torrt här i augusti så vi har samma. Det är ungefär vad han tror......just det här att dom inte orkar göra sig saftiga och fina och mogna på rätt sätt!
Kramar

Evas Pyssel sa...

Tack för svaret Peter. Jo det kan nog vara så . Det var ju verkligen några veckor med riktigt torrt väder. Härligt för oss men synd att inte björnbären mognar, för dom är många .
Kram Eva