Sidor

lördag 19 september 2015

Snart är vi där . . . . .

. . .  när träden skiftar sin gröna färg mot GUL - ORANGE - BRUN istället. 

Det är just de färgerna som jag förknippar med hösten. 

Jag ser redan att en del träd har startat sin förvandling.


Jag kan inte låta bli att förknippa  höstfärgerna med mina växtfärgade garner, även om en del av dem är färgade vår och sommar.  

För flera år sedan hade vi växtfärgningskurs i vår by. Det var så roligt och inspirerande. 

Vi provfärgade alla möjliga växter och gjorde en prov"karta" så här.


Eftersom jag har två prov"kartor" var jag med på ännu en kurs. 


Det blev en massa yllegarner i vackra naturfärger som resultat. 


Och jag stickade tröjor . . . . 


. . . .  en väst . . . 


och västkoftor. . . . . .



.  . virkade mormorsrutor


. . . .  och vävde flera plädar . 

De skickades till beredning och kom tillbaka ulliga och mysiga. 


Nu har åren gått och det ulliga är inte lika ulligt längre, men plädarna är lika sköna för det och jag lovar. . . .  .välanvända. 

Jag blev inspirerad för ett tag sedan av ett inlägg på Helenas blogg att plocka fram allt detta .  
Och såklart är det så att var sak har sin tid men  . . . . . .  det "vetekatten" om jag inte ska virka fler mormorsrutor och få till en pläd . Jag är ju på god väg. 

Eller kanske virka och tova några sittunderlag. Eller . . . . . 

Det kan ju inte få bli liggande oanvänt i en låda , eller hur ? 

Ett par lönnlöv på min gräsmatta berättar också att snart är det dags att göra lönnrosor. 


Minns ni dem ???

Annars titta HÄR !

7 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Jag har också en "sån" växtfärgskarta. Vi växtfärgade i skolan. Kommer ihåg hur roligt det var. Jag har också massor av garn som ligger. Vet inte riktigt vad jag ska göra av allt.
Virka sittunderlag och tova lät ju intressant. Jag stickade en i våras och tovade, den blev bra, fast det var inte med växtfärgat garn.
Här är det en som tar det lugnt just nu, sitter med ett litet ryggskott.
Kram!

Helena sa...

Vilka fina färgkartor ni gjorde på kurserna. Naturens färger! Harmoniska färger! Sedan tittar jag på alla dina fina alster som är ett resultat av växtfärgningen. Så kreativ du är!
Tack för länken till min blogg! Jag blev så glad över att mitt inlägg inspirerade till det här fina inlägget. Önskar dig en riktigt fin fortsättning på helgen. /Kram

Maja sa...

De är ju ett konstverk i sig dina färg kartor, underbara! Hösten har fina färger att njuta av och vi hoppas det blir en fin och vacker höst!
Kram

nattugglan sa...

men oj så fina färgkartor.. en prydnad i sej! men visst ska du använda opp det.. sticka vantar går ju också.. med nån fin rand..eller så virka mormorsrutór..Fint färgglatt löv.. ha det bra!

Marita Johansson sa...

Oj en sån massa underbara färger

myrica sa...

Men så mycket vackert garn du har färgat och gjort en massa fina arbeten av.
Jag har funderat på att färga garn det ser så himla fint ut, jag har försökt en gång med någon knasig svamp, men den gången blev det inte fint.
Men skam den som ger sig.
Ha en fin dag
kram

Pysseltokiga Marie sa...

Hej Eva!
Sååå vackra växtfärgskartor du gjort, och alla dina alster blev superfina:)) Pläden tokgillade jag:)))))Så självklart ska du göra en pläd till;)
Dina lönnrosor brukar ju bli så vackra:) Jag har fortfarande inte testat att göra dem!

Kramizar Marie