Sidor

tisdag 14 juli 2015

Hur mycket vatten rymmer molnen däruppe ?

Igår var det nästan att Kalmar svämmade över fullständigt.  Ni har väl sett bilder i tidningar och TV. På bara en kort stund. Så extremt.

 Det öser ner idag med. . . . 
och nu pratar vi inte mer om det !!!!! Nej !

Istället ska ni få se vackra bilder från ÖLAND från vår årliga resa till 
LAMMET & GRISEN i Löttorp. 

Det regnade och blåste men när vi kom till Ölandsbron på hemvägen lämnade molnen företräde åt solnedgången. Så det blev en solig avslutning på resan .


På tar alltid ett kaffestopp vid Jordhamn . Den här gången visar jag ingen bild på kvarnen där utan istället en "installation" på den steniga stranden. 
(Vill du se kvarnen igen så klicka här.)

Om du följer blicken från toppen av stenskulpturen så ser du Blå Jungfrun sticka upp ur Kalmarsund. 

Det är där vi har party på Skärtorsdagskvällen, ni vet !!! Hihi !


Det här besöket är efterlängtat varje sommar, inte minst av den som står där tålmodigt och väntar på godbitarna. 


På tal om ÖLAND så ska du ni få kika ner i min loppiskasse från förra inlägget. 
Vad sägs om en sådan vacker signerad ÖLANDSKRUKA ?

Läs historien om denna kruka HÄR 


En kul kaffefilterhållare. Modell retro.


När jag tittade närmare på den här buketten såg jag att nejlikorna är virkade. Så fina ! Vilket pilljobb.



Det här fyndet låg inte i kassen , utan hittades på en gårdsloppis. Nu pratar vi 50-tal. Och jag får nostalgivibbar från mitt flickrum. En liknande golvlampa från mitt flickrum finns fortfarande i familjen. 

På den tiden gick jag ofta till Panduro och handlade grejer  att pyssla med. Bl.a. minns jag att jag virade en sådan klotrund taklampa med bast. Och även en golvlampa gjorde jag med luddiga snören. 
Om ni tittar noga så är det svarta på skärmen svart bast"band"

NU ÄR FRÅGAN .. . . . . . 

-Ska jag återställa den till det jag tror är ursprunget , alltså linda den med naturfärgad bast ?

-Eller ska jag göra den mer modern, låta skärmen vara bar men sätta dit en stor dekorerad glödlampa i ?

-Eller ska den få en tygskärm ? 


Ge mig gärna dina erfarenheter och tankar om lampan . 
Hur som helst kommer den att pryda sin plats bland andra retro möbler i vårt hem. 

Med tanke på vädret har det blivit några timmar vid scrapbordet. Inte minst med tanke på födelsedagstjejerna vi gratulerade i helgen. 

En blev 8 och en 12.
Gissa vem som fick vilket kort ?????



(Tyvärr har bilderna blivit suddiga,  ???????????????)

Jag fyller också på julkortslådan . Svårt att hänga med veckovis när sommaren tar sitt, men här kommer i alla fall två julkort.



AJAX vägrar promenad idag . Gissa varför !  Tur att det finns buskar och träd att lyfta benet mot strax utanför dörren. 

8 kommentarer:

Pysseltokiga Marie sa...

Hej Eva!
Ni fick mycket regn igår och idag:( Så nu får vi hoppas att det blir bättre väder framöver:))
Härliga Ölandsbilder, läckert med stenarna:)) Den där Ölandskrukan gillade jag och kul att få läsa om den. Den får du vara rädd om!
Läcker lampa du fick tag i oxå:)) Jag tror den skulle bli läcker med en stor glödlampa i, både lite modernt och gammalt;)

Så läckra grattiskorten blev till barnbarnen:) Jag vet ju vem som älskar jordgubbar så det var lätt;))

Dina julkort blev sååååå fina med härliga papper och dekorationer, me like:))

Nu får vi hoppas det blir bättre väder imorgon hos ER:))

Kramizar Marie

Helena sa...

Så fina bilder från Öland. Tänker att det finns så mycket historia där. Jag har bara varit på Öland en gång i mitt liv. Som fyraåring. Nog dags att försöka ta sig dit någon gång till.
Tack för alla dina fina kommentarer hos mig! Jag blir så glad av dem. :-) Fin kväll till dig Eva! /kram

PetterCarins lilla pysselvrå. sa...

Så mycket fint du visar--som vanligt!

En sådan kruka köpte jag när vi på Öland i början av 1980-talet och jag vet inte var den tog vägen, fick ett papper när jag köpte den om att det var en kopia på en 2000årigt original.

Fina kort, tror att det översta är till 12-åringen....julkorten är också fina.

Ajax vill nog inte gå promenad för det regnar?

Ja, lampan, kanske som den var i original?

En fortsatt fin vecka, kram Carin

Hantverkarglädje sa...

Ja nog fick ni minsann vatten såg jag. Vi hänger ju med en hel del vad som sker i Sverige, så har det bara blivit för språket. "Tex" nästan inte säga det men tror att jag vet mera om Sverige än vårt eget land, då menar jag sådant som hörs och syns i media.
På Öland är det vackert, det vet jag eftersom jag varit dit på semester en gång. Kan mycket väl förstå att du gärna gör utflykter där. Nu äntligen har vi ganska bra väder men inte den ljumma riktiga värmen som jag längtar efter. Ha det gott.

Huset bakom lindarna sa...

Vad är det för konstigt sommarväder vi har? Så tråkigt! Det var bättre förr!
Den där krukan tyckte jag var jättefin, kul att läsa om den också.
Och din lampa tror jag skulle bli kanon med en modern glödlampa i sej!
Kram/Finas mammis

Skaparglädje sa...

Hörde och såg på nyheterna att det regnat rejält hos er. Vi har bara fått 5 mm. Dagarna här har varit soliga och sköna med temp. runt 20 gr. Helt lagom.
Så fina de virkade nejlikorna var.
Kram!

Snäckskalsdalen. sa...

Ja, har förstått att det regnat hos er, det har det ju här också, men den här veckan har varit ganska fin!
Vilka fynd du har hittat, krukan är superfin och jag blev helt tagen av de virkade nejlikorna, det var bland det häftigaste jag sett, vet inte varför jag föll så handlöst för dom, men det var nåt med dom......
Lampan, där har du alla idéerna, men jag lutar åt det där med plastband för det ser jag precis framför mig hur det såg ut! Precis på pricken, man var ju med då också!
Har konsultat angående klängrosor. Om dom var friska året innan klipper man ner tunnare grenar hårt, så att det dom blir bara ca 20 cm långa. Grova grenar låter man vara, ta bara bort om det frusit in i topparna. Har rosorna däremot varit sjuka, svartfläckssjuka och/eller rosrost, då tar man och klipper ner rubbet, även de grova grenarna, till ca 20 cm ovan jord! Så sägs det!!!!!
Kramar

Winkel's Crazy Ideas sa...

Sommeren er virkelig rar i år, merkelig vær og kaldt. Vi prøver gjøre mange små hyggelige ting sammen. Igår badet alle guttene (min mann inkludert) i regnet og 12 grader ute. Det er sommer lo den minste :). Lampen din er kul, den er fin både med og uten skjerm. Kommer litt an på hvor den skal stå og hvor mye lys den skal gi. Å sitte ved scrappebordet i dårlig vær høres koselig ut. Jeg sitter ved sybordet og pusler med små prosjekter. Ønsker deg en fin søndag Eva. Klem fra Pam i Norge