Sidor

måndag 29 december 2014

BRRRRRRRRRRRRR ! ! !

Det är bistert idag ! Minus 12 !!!
 AJAX flög nästan över den iskalla vägbanan idag på vår morgonpromenad. Jag var glad när han vände hemåt långt tidigare än den vanliga rundan. 


Men det var vackert. Så himla vackert . 


Matgästerna fanns på plats tidigt och de har lite att välja av på menyn. Jag har gjort fler figurer av smält cocosfett och frön av olika slag. 


HERR FASAN är stamgäst varje dag och idag hade han bjudit med sina fruar också. 


JULAFTONEN 
var precis så underbar som den ska vara  : hela familjen samlad, väldans god mat , familjeljuset som lyste så fint mitt på bordet och . . . . .


. . .  julgröten som toppades av smultronen från skogen häromkring. Mmmmmmm!!


På tal om gröten ja. I år provade vi att koka den i ugnen, för att undvika att den bränns.  Och det var ett lyckat drag kan jag säga . Den skötte sig själv och blev alldeles perfekt. 

Perfekt med tanke på detta blev också ÅRETS TOMTE som symboliserade just gröten. Den kommer från Jenny Nyströms sortiment på Kalmar läns museum.

Ni som inte hängt med här förut måste få veta att jag varje jul ger min man en tomte och har gjort så ända sedan vi gifte oss. Det har blivit ett antal. Jag försöker hitta en tomte som har något att göra med en händelse under året. 


Kolla hela hans samling.!



 På tal om mannen tror jag att han kan påstå att detta är 

ÅRETS JULKLAPP. (åtminstone i hans tycke )

Han blev så glad över att slippa att nästan få ..........................ja vad ni vill , över plastfolien som man ska skydda maten med. Ja ni vet väl !!!!


NU 
. . . . .  .bara drag ut

. . . . . . .  .lägg fint över matresterna . . . . . 


. . . . . . .tryck ner 

och plastfilmen skärs av utan större insats. WOW !!!


Och visst är det också så att män älskar manicker !!!! Ha ha !! Har jag rätt eller ?????

AJAX , gamle vovven, som fortfarande älskar att leka , fick också en favoritleksak att trassla upp. 


Vi har också hunnit ta en sväng till stugan i julhelgen , bara för en koll och där exploderade solen över den tunt isbelagda viken.

 Inte undra på att man älskar denna plats på jorden. Där är vackert alla årstider. 


Sist en bild på något som man skulle kunna säga är 

MAXIMAL AVKOPPLING . 

Den står EDDIE för

För säkerhets skull har han doppat ner huvudet i stolsdynan också.


SÖTNOS där !!!!

10 kommentarer:

Nettan sa...

Tomtesamlingen är fantastisk! Jag har en minimalistisk jul map på pynt i år... känns väldigt konstigt, men alla var överens här om att gran, julgardiner och några stjärnor och ljusstakar samt julblommor fick duga. Men nog saknar jag mina tomtar allt. Nästa år får jag ta igen med råge tror jag :)
Det där med gröt i ugn lät spännande. Jag drar mig alltid för koket på spisen som alltid bränner fast.
Önskar dig en riktigt god fortsättning! Kram Nettan

Unknown sa...

Julen är över och det går mot ett nytt år!!!
Ni har haft en härlig julhelg förstår jag.
Men kylan nu,den var jag ej förberedd på. Hua vilket omslag. Nu sägs det gå mot plusgrader dagtid igen...... Jag håller mig inomhus och kurerar förkylningen så gott det går.

Önskar dig ett riktigt Gott Nytt 2015. Kram fr Lotta
livetsbergodalbana.blogg.se

Maria sa...

Vilken bra grej till folien, kan vara ganska irriterande när man ska dra av den mot pappen. Jag brukade köpa en ny tomte varje år till mig själv men fick sluta för dom blev många.
Ha de gott de sista dagarna på 2014,
Önskar dig Ett Gott Nytt 2015, kramen

Pysseltokiga Marie sa...

Hej Eva!
Så kallt har vi också haft en vecka nu, men idag så var det bara -2 grader.
Så häftigt med Fasaner:) Inte undra på att du har så många olika fåglar med den mumsiga maten;))
Familje ljuset lös så vackert på ert julbord:)
Nu har "gubben" din fått många fina tomtar genom åren:))
En sån manick till folien skulle jag också vilja ha, man blir ju alldeles tokig ibland när man ska dra av den!
Kul att se att Ajax är så pigg och fin:) Och Eddie är ju för go;))) Verkligen vacker bild du tagit stugan:))

Nu önskar jag ER ett Gott Slut och Ett Gott Nytt År!

Må så gott
Kramizar Marie

myrica sa...

Är inte julen en härlig helg, jag gillar det sista fotot på Killen som tar det lugn, "det kan bli mycket över helgen att kolla in".
Vill önska dig en Riktigt Gott Nytt År.
kramar

Huset bakom lindarna sa...

Ser att ni haft en sådär alldeles underbar jul, som man minns länge!
Underbara bilder du visar och jag tittade länge på kissemissen och önskade att jag kunde slappa så gott också! Snön som kom gjorde ju att julstämningen infann sig precis perfekt. Ha ett Gott Nytt År!
Kram/Finas mammis

Skaparglädje sa...

Tittar in för att önska dig ett Gott Nytt År!
Kram från Anne-Lie

onkis sa...

Wow, vilken häftig tomtesamling :)
Va mysigt med sådana traditioner med att ge din man en tomte, gulligt tycker jag.
Sådan folie grej har jag med, den är verkligen toppen bra.
Hoppas att du och din familj får en mysig kväll & ett gott nytt år!!

Winkel's Crazy Ideas sa...

Utrolig at pus kan puste ;-) så søt! Så vakkert der du bor, fiine bilder. Tenk at du har fasaner på besøk! Godt Nytt 2015, måtte det bli et herlig år. Klem fra Pam

Rumpetuss sa...

Vilken härlig tomtesamling!!! Manicken verkar ju superbra, kanonpresent!!! Ha ett fortsatt gott nytt 2015!!