Sidor

tisdag 3 juni 2014

Idag såg jag dem . . . . .

. . . .  .  ja faktiskt fick jag äntligen se tranorna , som jag hittills bara hört. 
Jag kom körande med bilen och plötsligt var de i ögonvrån. Jag tror inte tranor gillar ösregn, heller . Det syns på kroppssptåket .



Man kan verkligen undra hur sommarens väder ska bli ?? I söndags var det en underbar sommardag, igår soligt men med isande vindar och idag ösregn. Ack ja !!!

Igår blev det en spontan scrapträff hemma hos mig med Anneli M och mig. Det blir så mycket roligare att sitta och scrappa tillsammans, tipsa varandra, få synpunkter, ja ni vet. Vi fick en toppendag en vanlig måndag.
Jag gjorde bl.a. det här somriga kortet. 

Papperet från en scraptidning, stämpeln har jag tyvärr glömt firman på. Blommorna från Pysseltagen GRATTIS ,en die lånad av en kompis, grön sidenrosett och nyckelpigor som egentligen är knappar.

Utmaningar :

Studenten närmar sig och här ser du ännu ett kuvertkort till student. Har använt Tonics stjärncirkeldie runt ett studentpapper av Maja design och kantstansen är också Tonics. Texten kommer från Gummiapan.


Söndagen , en underbar sommardag och picknick vid slottet i Kalmar. Där samlades många studenter på väg till bal så vi hade lite att titta på. 

Dessutom var vi ju tvungna att titta på detta unika träd.. . . . . .  .

 NÄSDUKSTRÄDET. 

Det är så jätteläckert med sina näsduksblommor som fladdrar i vinden. Det finns bara tre sådana träd i Kalmar och f.ö. är det mycket sällsynt. Inte undra på att människor "vallfärdar" till bl.a. Rådhusgården i Kalmar för att se det.



På tal om annorlunda saker så fick jag se en annorlunda flätad kasse på marknaden i helgen. Titta noga så ser ni att den är flätad med hål.  Alltså inte riktigt samma teknik som näverflätning. .Remsorna är skurna av juicepaket o.dyl. Häftig !!!


Jag köpte ett litet mönsterpapper hos Kias butik, uppdelat i tändsticksaskrutor. Och det blev också dekorerade tändsticksaskar av det. Jag satte också dit ett ett ord som dekoration. Det är egentligen kylskåpsmagneter.



Ikväll har vi tänt brasan  och även ljus. Skönt att ha litet mysigt när det är uschigt ute.

Vad säger ni om mina nya ljusstakar ?????? Ha ha !!!!


Allt går att återanvända, nästan i alla fall .

18 kommentarer:

Karen sa...

Great work Eva, thanks for joining us at I ♥ ProMarkers.

xx

Snäckskalsdalen. sa...

Ha, tranorna ser verkligen ut som om dom skulle vilja gå och lägga sig. Jag vet att dom flesta tycker det är jättefina fåglar, men jag tycker dom är för stora! Gillar smått mer.
Näsduksträd har dom i Botaniska i Gbg men jag var tyvärr inte där och såg det när det blommade.....ser otroligt häftigt ut och tre stycken!
Du gör så fina kort!
Och ljusstakarna var ju kul!
Agneta kram

Anneli Mellstrand sa...

Tänk vad tiden går när man har kul .......TACK snälla du för en toppen Måndag hemma hos dig .....

Kram
//Anneli

Skaparglädje sa...

Tycker tranorna håller sig borta hos mig också...
JA du, ljusstakarna var ovanliga...gäller att kunna komma på en massa ideér och det har du gått om.
Nu är jag tillbaka efter att ha varit utan internet ett par dagar. Åskan kan ställa till det.
Kram!

Hantverkarglädje sa...

Verkar faktiskt som om tranorna bugade sig undan regnet.
Ja ni måste ha haft en rolig dag att pyssla tillsammans. Krävs att man vill syssla med samma saker då. I min bekantskapskrets är nog jag en lite udda figur eller så mina vänner för de har inget hantverkarintresse men väl mina systrar. Är med i hantverkarföreningen så där får jag ju diskutera intresset lite också men alla gör vi olika grejer där.
Dina ljusstakar är riktigt skojiga och väl användbara. Hoppas ni snart slipper regnet. Just nu, halv tolv på kvällen har vi 20+ så vi är på den bättre sidan just nu.

Christelle sa...

What a spring card for our ladybug challenge! Many thanks to join Crafty Ribbons challenge and godd luck from Christelle DT!

onkis sa...

Vi har tranor här på våra gärden.
Kl 4 på morgonen låter det som dom står utan för vårat sovrumsfönster och skriker..
Hoppas att dom flyttar snart.

Näsduksträd har jag aldrig hört talas om förut, häftigt träd..

Så fina alster du gjort som vanligt, du är duktig.
Kram!

Unknown sa...

Vilka fina kort!
Tranor är ju inget man ser varje dag precis. Härligt!
Hihi, vad fiffig och påhittig du är. Lite annorlunda ljusstakar.
Ha en fin dag

Kramar
Lene

Huset bakom lindarna sa...

Tranorna har vi haft här på åkrarna runtomkring hela våren, men när jag tänker efter så var det ett tag sedan jag såg dem. Håller väl på med "barnarbete" nu:)
Du visar alltid så roliga, fyndiga saker på din blogg, näsduksträd och juicepaketflätning!
Tack för din kommentar hos mej, vi vet inte hur vi ska agera. Känns alldeles hopplöst helt enkelt
Kram/Finas mammis

Anonym sa...

Kul blandning av tranor och kreativitet! Många kul idéer!

Evas Kvarnaro sa...

Egengjorda presenter är guld värda
tycker jag.

Tranor har vi utanför knuten, de väcker oss redan kl 4 - 5 tiden det är inte kul precis.
Men det är härligt när de anländer på våren, då vet man att nu är våren här. Sedan fäller jag en tår på hösten, vinkar till dem och önskar välkommen tillbaka.
Det finns en 'nersänkt sjö' i vår skog där tranorna håller till.
De har kommit i alla år och jag har bara bott här i 30 år i år.
Men Rolf minns att de kom även i hans barndom, men givet ej de samma, men möjligen släkt.
De brukar ju komma till den plats man blivit född.

Om jag hade haft ett näsduksträd ändå, de är så vackra, men då hade väl folk samlats här varje dag, (man kunde ta inträde)fniss

Må gott/ Eva

Maria sa...

Tranor är fina men skriar så. Näsduksträd har jag aldrig sett, häftig såg den ut. Ja det är gott att värma sig lite med en brasa när det varit regnigt.
Kramizar

myrica sa...

Näsduksträdet såg jag för några år sedan på Botaniska i GBG det är väs så härligt, jag gillar det.
Och så härliga askar så himla fina.
Ha en fin och solig helg
kram

Rumpetuss sa...

Läckra grejjer, riktigt häftiga ljusstakar o trädet- hur fint som helst!!!

Judith sa...

Hi Eva - sorry I haven't called lately with holidays and catching up I haven't had a minute! - I always love to visit your blog such lovely cards, boxes and photographs - enjoy your weekend - hope you have sunshine1 hugs Judith x

Anonym sa...

Tänk lilla Eslöv har också ett näsduksträd i Stadsparken.

Anonym sa...

Tänk lilla Eslöv har också ett näsduksträd i Stadsparken.

PetterCarins lilla pysselvrå. sa...

Som vanligt mycket fint att läsa hos dig, här har vi sett tranor på fälten, roligt att se.
Fina kort, som vanligt!

Här var ett uselt väder i fredags 6 juni, då gick vi med en sockenvandring och hällregn hela tiden....typiskt!
Kommer inte in på min egen blogg,det är hoppplöst att skapa ett inlägg....

Ha en fin vecka, Kramar, Carin