Sidor

torsdag 11 juli 2013

Ni behövde inte vänta länge..........

. . . . . . . . . för idag blev det inneväder så jag satte mig vid symaskinen. Två fina handtryckta nåldynor blev det av tygbiten jag tryckte på Öland. Jag satte en knapp mitt i som dekoration.
Riktigt nöjd med dem är jag.
 
 
När jag ändå höll på sydde jag två kuddöverdrag som jag länge tänkt. Tyget är ju ett perfekt sommartyg och passar i sommarstugan.
 
 
 
Inget vidare väder, så det var bara att fortsätta till scraprummet. Ett kort visar jag idag. Motivet är servettdecoupage och papperet Maja design. Somrigt eller hur ?
 
 
 
Ibland gör jag i ordning scrapkit som bara är färdiga att sätta ihop. Detta bokmärke är ett sådant. Och texten......ja den är väl ganska sann. Hittar man en fängslande bok så blir man ju kompis med innehållet. Just nu läser jag Laila Brendens släktsaga HANNAH. Gillar jättemycket. Jag håller på med bok nr 5 och jag har jobb framöver för serien innehåller 40 !!!!! böcker. Man hinner verkligen lära känna personerna i den här historien.
 
 
Det är bråda tider just nu för både folk och insekter. Så här såg det ut på åkern bredvid häromdagen. Tänk så smidigt mot förr, när de stod och stackade allt hö för hand.
 
 
Insekterna har också bråda tider. Det är inte lätt att få en tydlig bild på deras arbete. De är så snabba.
 
 
 

Och själv får jag passa mina sockerärter varje dag så de inte blir förväxta. I år testar jag en mix av sorter . Det kommer att bli trevligt på tallriken med olika färger.
 
 
 
Nu får man varva trädgårdsskörd med skogsskörd för har ni sett.......blåbären är mogna . Minns ni i våras hur vi ojade oss över att blåbärsriset hade frusit.
 
Ingen fara här i alla fall. Det är gott om bär i skogen och bären är stora.
 
 
 
Imorgon blir det en rejäl hög bär på frukostfilen.
 
 Oj oj oj vad mums det ska bli !!!!
 

15 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

Nej, jag tänkte väl det! Och fina blev dom.
Blåbär, gott, det ser ut att komma lite här också trots allt. Tack och lov, säger jag då!
Agneta kram

Bettan sa...

Fina kuddar!
Visst är det härligt med lite sommar regn så vi får sitta inne vid symaskinen ibland.Ser gott ut med blåbären, mina är inte riktigt klara än. Men jag får mycket av dom om det inte blir kallt. Jag har ju mina utanför fönstret, amerikanska jätteblåbär.
Kram sytanten

Birgitta sa...

Vi har inte haft regn på över en vecka nu och det börjar bli torrt i marken. Gör inget om det kommer lite regn, för höet hänger på hässjor. Tar ett par dagar till att få in det under tak.
Så mycket gott du skördar nu.
Kramar Birgitta

onkis sa...

Vilka fina kuddar,
både stora som små :)
Älsta sonen sommar jobbar hos en bonde,så jag tror jag har lika mycket hö i badrummet som det är i en sådan ensilageboll ;)
Va gott med blåbär,underbart!
Kram & ha en trevlig helg!

Pysseltokiga Marie sa...

Hej Eva!
Såååå läckra de blev dina väderkvarns nåldynor och kuddarna tokgillade jag:))

Kortet blev riktigt snyggt och sommarhärligt, bokmärket likaså:))
Du är så duktig och påhittig med ALLT:))

Så gott med sockerärtor, gillar att bara gå och äta direkt:)) Dina såg goda ut:))

Blåbär....mums!!

Ha nu en skön helg och så hoppas jag ni får SOL:))

Kramizar Marie

Iffa ...... sa...

Vad mysigt att kunna plocka blåbär själv och sedan ha till maten =) Läckra sockerärtor, blir verkligen effektfullt på tallriken, sånt gillar jag =)
Vad du pysslar, inget dåligt tempo du har =) Gillar verkligen tyget på dina kuddar....så somrigt och läckert!!!
Låter som vi haft bättre väder än er för en gång skull =) Tycker annars att det alltid är östkusten som har bättre väder än oss här på västkusten.
Ha en fin helg! Kram Iffa

nattugglan sa...

fina kuddar,,härligt tyg, så somrigt!!Nåldynan va också söt.Och dina kort är bara för fina.. jag brukar också använda servetter till kort..o visst blir de tjusiga!Idag balar vi AIV så snart skall jag cykla dit med kaffe..ca 10 km en väg..fint väder har vi också med sol ,+22...ha det så bra!Kram

Ulla sa...

Härligt somrigt kort med hav och båtar. Så gott det ser ut med blåbären det vattnas nästan i munnen på mig.
Kram Ulla

Snäckskalsdalen. sa...

Jag igen!
Jag har inte varit på Garpens fyr, men jag ska ta och googla det lite för jag såg inte Ernsts program (då heller, för jag tittar inte nu, utan tv:n kom bara på med den kanalen när jag satte på den). Han är fantastisk, men han är mycket! Men bordet han gjorde vart ju läckert förstås, det vill liksom bli bra det han gör.
Agneta kram

SusanLotus sa...

Ja, då har du verkligen sömmarläsning framför dig och behöver inte grubbla över vad du ska läsa! ;)

Jättefint bokmärke och kort du gjort.
Fortsätt njut av sommaren.
Kram Sussie

PetterCarins lilla pysselvrå. sa...

Så fina nåldynorna blev! Och de somriga kuddarna, fint tyg!

Intressant att följa insekterna när de jobbar, vi har en spindel, ingen insekt förstås, som bor i trät på altanen och den är så flitig med att spinna nya nät och paketera in bytena, vi råkade få se det och nu måste vi bara följa den....
Blåbär kan vi bara drömma om just här, de säger att det inte finns i år.
Så somrigt kort, du får till det så fint!
Kram
Carin

myrica sa...

Ja det är mycket man håller lite ögonen på, om inte så är det ju så himla fint nu.
Härligt med blåbär.
Ha det gott
kram

Anna sa...

Så gott med blåbär. Vilka härliga kuddar och ditt kort var ju så somrigt.
Kram

Skaparglädje sa...

Har du redan hunnit ut och leta blåbär...men jag vet ju att du är aktiv. Jag har ägnat dagen åt att tvätta (6 maskiner) och stryka. Sparar en maskin till i morgon så jag har något att göra då.
SommarKram!

Mona sa...

Härligt med blåbär men jag tror inte vi har så mycket här. Var i skogen idag och leta kantareller men de är nästan helt förtorkade tror inte vi har fått så mycket regn här som ni. Förhoppningsfullt såg det däremot ut med vildhallonen börjar så smått att mogna.

Härligt kort gillade fiskmåsen nere i hörnet så söt.

Fina de blev dina väderkvarns nåldyner.

Ha det så gott
Kram Mona