Sidor

tisdag 18 juni 2013

Nu blommar karamellblomman !!!!

Jag tror jag ska döpa om denna söta blå blomma MONKE till karamellblomma. Det var min granne som berättade för mig att hon kallade den så när hon var barn, för din liknade den blå karamellen i lakritskonfektpåsen. Visst är det helt rätt. Ja ni ser själva, t.o.m. när man jämför med min virkade variant.
 
Karamellblomman ingår i min midsommarbukett som jag plockade på morronpromenaden idag. Det blev många fler än 7 blomster.....jag sparar den bilden till nästa inlägg.
 Den är så jättemycket midsommar !!!!!! Ni ska få se !!!
 
 
Idag slog min PICASSO-petunia ut.  Från början köpte jag en planta på Trädgårdsmässan för tre år sedan. Varje år har jag tagit frön och den växer och blommar så pålitligt varje sommar . 
 Jag är verkligen så glad för den.
Visst är den vacker !!!
 
 
Det är många blommor nu som förevigas av kameran. Allt är ju så vackert. Längs vägrenen är de vilda blommorna i sitt esse .
 
 Idag har vi haft 28 grader och det blev ingen kvällspromenad förrän sent .
 
KOLLA HÄR VAD VI SÅG !!!!
 
Blir det några hallon i år tror ni ?????
 
Jag har inte sett så mycket hallonkart på många år. Och detta är vildhallon !!!!!
 
 
Det prunkar även i mannens potatishink.
Den ska tömmas midsommarafton och förhoppningsvis finns det ett kok till sillen och gräddfilen då.
Vi är väl lite skeptiska med tanke på blastens omfång. Och inga blommor.
Spännande !!
 
 
I trädgårdslandet blommar de övriga potatisarna så vackert.
 
 
Och det gör även tomaterna. Man ser verkligen att de är släkt.
 
 

Vi börjar väl bli lite redo för midsommarfirande här hemma. Klänningen, köpt i London, är redan invigd på skolavslutningen . Det är svårt att se att den är kort framtill och längre bak. Det känns kul att vara lite trendig, hihi !!! Och mitt senaste virkprojekt är precis klart. Som ni ser blev det en poncho eller cape att ha över klänningen. Modellen kommer från DROPS och heter Spearmint. Jag har minskat lite på den avslutande spetsbården . Det beror på att jag använde restgarn som låg och drällde i en låda. Snygg eller hur ??
 

 
Jordgubbarna till midsommaraftons sillunch får vi åka och köpa i år. De små gröna marodörerna, jordgubbsbladssteklarna förstörde ju plantorna och detta är allt i jordgubbsväg vi kan skörda. Trist !! Men man får ta det.
Har lånat en bok i bokbussen som heter "Trädgårdens vänner och fiender". Nu ska jag lära mig allt  om dem, så jag är redo.
 
 
Jodå ett midsommarkort ska ni allt få se också, med de rätta tillbehören.
 
 
Till sist kommer här vinnarna av de två nyckelringarna :
 
 
GRATTIS, GRATTIS till er båda ULLA  och MARGARETA !!!
 
Adress behöver jag till er. Skicka på min mejl !
 
Tack alla andra som ville vara med. Bättre lycka nästa gång !!
 
Nu laddar vi inför midsommarfirandet !!
 
 

14 kommentarer:

Anonym sa...

Gud va mycket fint du har i din trädgård.
Klänningen och Ponchon är urläckra.
Midsommarhälsning från
Margit(maxelonia

Anneli Mellstrand sa...

Fina bilder från din trädgård...........

Wow så fin klänning den kan gärna få flytta hem till mig ojojoj hur tänkte jag nu storleken är nog inte den rätta skiiitfin i alla fall helt i min smak......
Ponchon jättesöt .................

Sen får vi ju se ett sommrigt härligt kort ----- toppenfint

Hoppas Ajax repar sig så han kan fira midsommar ordentligt, med vad nu det innebär ????????...........

Kramar till dig och din familj
//Anneli

PetterCarins lilla pysselvrå. sa...

Så mycket fint du visar, den blå blomman har en sån vacker blå färg och petunian är underbar! Vildhallon som är så goda, hoppas på bra skörd! Och likaså i potatishinken.....

Klänningen är jättefin och somrig och ponchon passar ju så bra till.

Ett riktigt sommarkort, så fint!
Grattis till vinnarna av jordgubbsnyckelringarna!

Ha en riktigt fin midsommarhelg!
Kram
Carin

Pixi sa...

Vad härligt när det prunkar i trädgården!Önskar dej en riktigt skön midsommar!!=)

Skaparglädje sa...

Det blir nog mycket vildhallon i år, då får man ge sig ut och plocka, det är så goooottttt.
Jag har inga jordgubbsplantor själv så de får jag åka och köpa i butiken.
Grattis till Vinnarna i din utlottning.
(jag har skickat ett litet mail till dig)
Kram!

Snäckskalsdalen. sa...

Gratulerar vinnarna till dom fina gubbarna. Dom är lite bättre än dom riktiga för dom kan inte få ohyra!
Det är ett elände med ohyra, varför dog inte dom i den tuffa senvintern, för.

Så fin klänning, det osar midsommar om den och ponchon blev jättefin och passar perfekt till! Roligt, du har sån fart på grejerna.

Monke borde verkligen heta karamellblomma, jag förstår precis och dom är dessutom bland dom godaste bitarna i konfekten!

Vi har mulet och kvavt idag, det är nåt i luften!

Kramar

Unknown sa...

Underbart vackra bilder.
Och som alltid vackra kort!
En riktigt härlig midsommar önskar jag dig.

Kramar
Lene

Mandelhjärta sa...

Vilket härligt och somrigt inlägg! :) Tänk att du frösår Petunia - imponerande. Måste nog prova det.
Njut sommaren! Ha en trevlig midsommar! :)

myrica sa...

Vilka läckra saker du har ute i trädgården både tomatblomma och allt annat,Oj vilken snygg klänning och ponchon passar ju jätte fint.
Hoppas du får en härlig Midsommar helg.
kram

Maja sa...

Vackra blommor i din trädgård och det är verkligen ett passande namn med karamellblomman!Fin outfit :) och somrigt kort!
trevlig midsommar till dig!

Ulla sa...

Tack så mycket för den fina vinsten den skall jag ha i min nyckel till medicinskåpen på jobbet så hittar jag nyckeln lätt i fickan. Så trevliga växtbilder du visar visst är det fina blommor till både tomat och potatis blomman har faktiskt inte tänkt att de är så lika. Underbar klänning och en snygg ponchon. Så himla härligt, somrigt kort.
Kram Ulla

Solglittret sa...

Grattis till vinnarna! :)
Så trevligt inlägg med fina bilder..blir alltid så glad här hos dig...hihih

Önskar dig en riktigt trevlig midsommar :)
Kram Lollo

SusanLotus sa...

Härligt somriga kort du gjort! :)
Petunian är jättefin. Jag älskar petunior för de är så lättskötta men kan inte ett jota om namn och sånt...

Klänningen är jättesöt och passar verkligen till skolavslutning och midsommar. Och trendig är den verkligen! Nu ska det ju vara olika längd fram och bak. Det senaste! ;)

Ha det jättebra!
Kram.

Margareta sa...

Allra först TACK för den fina vinsten, som just dumpit ner i brevlådan i Björkebo! Den härliga jordgubben ska få pryda nyckeln till pysselrummet här i stugan, som är i ett eget litet hus.
Åh så långt sommaren kommit hos er i Kalmartrakten!! Här blomar varken tomater eller potatis än, men ängarna är ljuvliga med alla ängsblomor!!
Hoppas du haft en härlig midsommarafton! Ditt sommarkort är härligt somrigt!!
Kram!!