Sidor

tisdag 4 december 2012

Nu vet jag var tomten är före jul......

Efter en intensiv vecka tog vi bilen och körde söderut i helgen.....Det var grönt och grant och vi gjorde ett stopp vid Bosjökloster, mitt i Skåne.  
 
 
Rosorna stod fortfarande i blom !!!!, trots december och att julmarknaden var i full gång där.
 
 
 
Åhhh så mycket fint vi fick se. Fantastiska ljus. Jag har provat att stöpa ett sådant en gång, men det blev bara en gång och det gick "åt pipan" . Visst vore det något att sätta på julbordet !! 
 
 
 
Tomtar, tomtar, tomtar !!! 
 
 

Här fastnade jag länge och beundrade supervackra korgar och speciellt den här. Jag visste inte att pil kunde vara i så många olika färger. Tänk om man kunde få fläta sig en sådan korg !!! Så kul med kottarna mellan.


 
Det här är mossbollar med bara en hyacint i och förstås dekorationer. Så enkelt och så effektfullt.  
 
 


Och barnen fick rida på.........

ÄR JAG EN REN eller .......................??!!!


 

Det var mycket mer spännande jag såg och jag kommer nog tillbaka till en del längre fram .
 
Malmö blev slutmålet ....ett vackert adventspyntat Malmö . Så här såg det ut på Lilla torg, detta mysiga torg i den gamla delen av centrum. Hur kan man komma på att göra en jättelampa att ställa mitt på torget ???!!! 
 
 
Vid Gustaf Adolfs torg var dekorationerna otroliga.
Titta bara !!
 
 
 
Alla träden var dekorerade med stjärnor , lampor och lysande paket.
 
Och nu ska ni få se ........
 
i en liten röd stuga satt .........
 
TOMTEN !!!!!
 
Jag såg honom när jag tittade in genom fönstret. DÄR håller han alltså till före jul !!!!
 
 

På vägen hem blev allt det gröna vitare och vitare och idag på morgonen var det riktigt vackert ute här hemma. Och kallt....minus 13 gr. Brrr !!!! 
 
 

 Nu behövs det varma vantar och mössor. Tur att FEMMAN är klar till nästa barnbarn. Vad säger ni om den färgsättningen ?? Så var önskemålet och jag tycker det blev häftigt.  Nu har jag SEXAN kvar.
 
 
Nu har också AJAX fått öppna första luckorna i sin adventskalender. Det tycker han är kul !!!! Jag har ställt den högt upp så han inte ska kunna fuska. Haha !!! Han har stenkoll för när jag frågar...Var är luckan ? ställer han sig nedanför och skäller. KLOK hund vi har !!!
 
 
Igår ägnade jag några timmar åt min mastodontjulkrans. Om ni minns min påskkrans vet ni vad jag menar. Idag ska den "fotas". Den är riktigt häftig. T.o.m. mannen sa ÅHHHHHHHHH när han såg den. Den kommer att synas i nästa inlägg . Nyfiken ?????????

9 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Klart jag blir nyfiken på din julkrans, bild kommer i nästa inlägg hoppas jag. Vilken vinter vi fått, det är så fint ute, men idag var det halt, jag halkade omkull en gång, kanske dags att plocka fram broddarna.
Kram!

Anneli Mellstrand sa...

Åhhhhh vad spännande att få se kransen , jag kom bara till tanken ....
Förstår ni sett en del på eran utflykt .....ljusen ,tomtar o ch korgen finfint
Kram
//Anneli

Anonym sa...

Såå trevlig julmarknad med mycket inspiration och julmyskänsla:)
Söt häst/ren, en liknande fotade jag på vår julmarknadsdag här i närheten i oktober.
Man kan inte få nog nu av allt som bjuds i jul-väg..hihi..

Önskar dig en finfin dag vännen
Ann-Louisekram

Lotta W sa...

Hej på dig
Ser ut som ni hade upplevelserika dagar i Skåneland. Och vilka fina ljusdekorationer i Malmö!! Har ej min sambo sagt nåt om......

Ja din julkrans väntar jag med nyfiket på. Spännande värre!!!

Snöig kram fr Lotta :-)

Maja sa...

Så mycket fint du visar och de där stöpta ljusen var verkligen nåt extra! Spännande få se din julkrans!!! :) Jag hängde opp min dörr krans idag en vanlig köpt vid jobbets basar i år blev det en tall krans och så blev det lite små dekorationer på den enkelt för mig och lite pengar till de boendes guldkant! :)
Kram!

Susanne sa...

Hej Eva
Hoppas att det är bra där ute på landet i detta ruskiga/ halkiga väder... Vilken trevlig resa ni varit på och så mycket fint ni fått se... härligt att du delar med dig så vi andra också får se allt julmus. Nu väntar jag på att få se din stora krans :) Ajax kalender tyckte jag om , har ej sett att det finns för hundar. Ha en fin dag! Kramizar Susanne

Pysseltokiga Marie sa...

Hej Eva!
Men så vackra stöpta ljus, de måste vara jättesvåra att göra. Tomtarna, pilkorgen och hyacintbollarna var jättefina:)

"renen" var ju såå söt. Så vackra ljusdekorationer de har nere i Malmö:) Och så mysigt med tomten;)

Och himla vilken snygg mössa du gjort, me like:)) Så gooo han är Ajax:) Nu blir jag nyfiken på din julkrans:))))

Må så gott
Kramizar Marie

PetterCarins lilla pysselvrå. sa...

Som vanligt tycker jag att jag varit på resa och sett så mycket fint, så roligt att du delar med dig, hoppas du fick möjlighet att vila också.... Spännande att få se din julkrans... de ljuskronorna är så fina, hade turen att vinna en på Kyrkans julmarknad i fredags, blev överlycklig!
Här är också snö och det känns fint för en jämtlänning med riktig vinter. ca 10 minus just nu.
Ha en fortsatt fin vecka!
Kram
Carin

Anneli sa...

Vilka ljus, så läckra. Det är så trevligt med julmarknad.

Kraaaaaaam Anneli