Sidor

tisdag 20 november 2012

Nu ser vi klart............

.........vad som händer utanför vårt hus. För nu har mannen putsat fönsterna med denna fantastiska manick. Visst är det toppen att ha manicker hemma för då gör män så gärna sådana här "tråkiga" arbeten. Naturligtvis kan jag också tycka det är kul att putsa fönster med en manick, men nu passade jag på att stryka adventsgardinerna och hänga upp dem också.
 
 
 
Här får du se några av dem.
Den första hänger i vår veranda och det är ett arvegods efter min farmor. Jag tycker att det är en julstjärna hon har broderat där i mitten, därför har den alltid varit en julgardin.
 
 
Köksgardinen ser ut så här. Den byter jag till något mer juligt efter lucia.
 
 
I vardagsrummet har jag också en gammal gardinkappa , som egentligen är ett gammalt hemvävt lakan med virkad uddspets och broderat monogram i rött.  Så vackert tycker jag. Och passar här i vårt gamla hus. Tänk vad mycket arbete man gjorde förr i tiden på sådan hemtextil som vi idag köper färdigt i butik.
 
 
Vi var så nöjda när alla fönster var färdiga . Då blev det en fikastund och så tände vi våra nya ljuslyktor. Nya och nya, det är två gamla glas (loppis)  som jag limmat fast färgglada knappar på , med limpistolen. Värmeljusen ligger i grovt salt. Visst blev det dekorativt.
Just nu kan jag inte minnas varifrån jag fått idén. Sorry !!!
 

 
Nu ska jag testa er . Vad är detta för en blomma ????
Rätt svar kommer längst ner .
 
 
 
Mycket scrappat finns på lager , så idag ska ni få se några julklappsetiketter.
 
 
 
 
 
På lördag har vi vår sista scrapträff för det här året. Jag håller på att förbereda lite till dess. Det blir lite mer gjort för mig då. Säkert blir det fler julklappsetiketter. Mycket roligare att pryda sina klappar med  egna "designade".
 
Vid teven stickar jag vidare på mina beställda pippimössor. Här är TREAN som fick grå bottenfärg.  Fyran kommer att få lite annorlunda färger. Vänta ska ni få se !!!
 
 
 RÄTT SVAR......
 
.......det är min andra novemberkaktus som är så här vacker. Den är inte lika praktfull som den röda jag visade tidigare, men .....
 
BLOMMORNA !!!!!!!
 

Ute är redan svart, och dagen har varit grå, men här inne är det bara gult av tända ljus och brasan.
Det bästa med den här dagen......fönsterna är adventsfina i god tid !!!!
 

11 kommentarer:

Anonym sa...

Ta med fönsterputsarmanicken och kom hit till mig vettja!!! :)
Jag kan lova att det behövs ;)
Jag gissade rätt att det var novemberkaktus!! Thi...hi...
Mycket fint pyssel, du är ju så fiffig och duktig. Det där med grovsalt var ett fint tips, tack för det.
Ha de gott vännen
Ann-Louisekram

myrica sa...

Jag får nog fixa mina fönster själv skulle jag tro, men vilka fina gardiner du har, jag har oxå lakan gardin i köket här, jag gillar dessa fina spetsa och att dom är vita, blir så fint inte sant.
Vilka fina etticketter du gjort.
ha en trevlig kväll
kram

Emelie Pysslar sa...

Jättefina etticketter!

Birgitta sa...

Vad bra att ha en egen fönsterputsare (jag menar mannen din). En sådan där manick har jag också, men fönstrerna blir inte putsade ändå. Vet inte hur jag ska få tid till det. Ska på julmarknad till helgen och har en massa monteringsjobb att göra nu.
Så fina etiketter du gör till dina julklappar. Måste vara roligt att kunna få ha personliga sådana.
Ha det så gott.
Kram Birgitta

Lotta W sa...

Oj vad du är ute i god tid med advents piffandet. Har inte ens funderat på sånt än. Tiden går fort dit och jag brukar julpynta rejält redan till 1a advent.
Men först fokus på sönd julmarknaden i Kåremo. Ska bli kul o ses där. Finfina grejer du o Lena kommer sälja då, bla jul etiketterna.

Vi ses, kram Lotta

PetterCarins lilla pysselvrå. sa...

Oj, en sådam manick hade varit bra att ha, fast jag ska inte klaga, kan stå direkt på marken och putsa fönster nu, innan fick man kliva på stegar och stolar och vända fönster ut och in.

Jättefina gardiner, ja vilket arbete och omsorg som lades ner på att pryda sina hemtextilier. Måste vara roligt att ha kvar sin farmors broderade gardiner!
Mina novemberkaktusar blommade rejält efter sitt" sommarnöje", de brukar komma igen vid påsktiden...
Fina etiketter, har börjat göra några, men kortbeställningar kommer emellan, ska försöka sitta idag med pyssel. Amaryllislökarna kom i ny jord i helgen, de verkar leva.
Ha en fortsatt fin vecka!
Kram
Carin

Anonym sa...

O va mysigt du har ordnat till det hos dig.
Här hos mig blir det nog inte så mycket pyntat till denna jul.
Ha en skön dag
Margit(maxelonia)

nattugglan sa...

Jag har oxå putsat fönster idag,,men det blev bara ett...får ta nästa imorgon o så kommer det opp nya gardiner,,,med tomtar för jag börjar inte byta en gång till före jul..Så fina etiketter..o gardinerna va oxå snygga..Ja man kunde brodera o sy förr..(det kan man väl ännu oxå, men då va det nog mera smått o invecklat)ha en bra dag!

Iffa ...... sa...

Haha, lika härligt inlägg som vanligt =)
Det är som att läsa en tidning när man hälsar på här inne hos dig, lite av varje och härligt beskrivit!
Vilka söta tags du gjort, jag håller med, så mycket roligare med egengjorda än köpta.
Hm, ingen blomkännare här för jag gissade fel på din blomma =)
Vad kul att kunna sätta upp arvegardiner, minnen är alltid roliga att återuppleva och tänka på dem man fått dem av.
Önskar dig en fin kväll!
Kram Iffa

Lisa-olsi sa...

Kul att du är med om min candy :)

Vi har också skaffat den fönsterputsaren, jättebra.

Vilka tuffa tags du har gjort.
Söta ljuslyktor.
Ha en trevlig helg.
Kram

Hedvig sa...

Min pappa är väldigt bra på att skaffa manicker av olika slag. När jag var liten brukade jag kalla dem för "papparater"... :)