Sidor

onsdag 16 maj 2012

Fyyy tusan !!!!!!!!

Jaaa ....fy vad läbbigt !!!  Samla er så kommer det som är läbbigt lite längre ner. Blääää!!!

Vi tar en sväng i trädgården först. Den här blomman står vid norrsidan av vårt hus. Den är otroligt vacker och det är så retfullt att jag inte kommer på namnet just nu. Bladen är alldeles perfekta att använda till betonggjutning. Man lägger dem platt på ex ett bord, lägger på betong  Platta till extra mitt på så att det kan stå stadigt när du vänder det. Låt det torka ett par dygn. Plocka bort bladet och du har ett mycket vacker ljusfat (t.ex).



P.S. Bergenia heter denna växt. TACK Nattugglan !! D:S:

Mannens potatisodling har fått komma ut och ser ni vad de har växt. Ifjol blev det aldrig några blommor och vi var väldigt skeptiska till vad som fanns under jorden i hinken. Men vi behövde inte oroa oss ,för det blev bra skörd.....just till midsommar.



På tal om mannen så behöver han och Ajax inte gå så långt och plocka liljekonvaljer till Morsdag, för det växer en hel del under ett äppleträd på vår tomt.



Här ser ni min Physalis . Visst är den pampig. Den ska ut i växthuset så snart jag kan lita på nattens temperatur. Men nu lurade jag er, för den här köpte jag hos Ängsbackens handelsträdgård igår kväll. En fantastisk trädgård som man kan gå och njuta i länge.



NU TAR VI DET LÄBBIGA !!!

SAMLA ER !!!!


-

-

-



I helgen när vi var i stugan fick vi veta att det var strömavbrott hos oss. VA.... vi fattade ingenting. Allt okej hos grannen !! Men idag  anade vi orsaken för det började .......lukta. FYYYY !!!
Och där satt orsaken inklämd mellan säkringarna.  Hur fasen kommer sådana djur in överallt ????????
Detta har hänt en gång förut. Ni som hängt med mig länge kanske minns.
Så är det att bo på landet !! Man kommer NÄRA djur och natur.


Det här inlägget kan ju inte sluta med en grillad mus, så nu tar vi ett fint och ett godiskort.
Varsågoda !!!!
Klicka på bilden så ser du det embossade lila papperet med fjärilar bättre. Jag har filat lite med en nagelfil för att de ska synas bättre.Stämpeln fick jag låna av en gullig scrapkompis på förra träffen. Tusen tack !!



Nu har jag uppdaterat mina bilder i Scrapsaker till salu och även lagt till  fina band.

Vill du få tips på studentkort så klicka på den fliken och likaså betongidéer. Flikarna ligger precis under headern.

Helgen kommer fort som bara den och nu hoppas vi på härlig sol och mycket utevistelse i vackra maj månad.

Trevlig helg ....och........

13 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Ja, inte kommer jag heller ihåg vad växten heter just nu. Såna hade jag massor av i den trädgården vi bodde innan vi flyttade hit, men här har jag ingen.
Kommer ihåg att ni haft en mus bland säkringarna förut, man undrar verkligen hur den kommer in där.
Trevlig Helg!

Renée sa...

Stackars liten...

Myricas Farmor sa...

Blomman var så pampig och fin den du har, och Tack för att du har förklarat det med betong jutning, jag prova förra året men jag lyckades inte så bra.
Ja du det där med möss, det finns många knasiga historer om dessa små söta och jobbiga djur.
Ha nu en bra dag
kram

Paradiset Kaos sa...

En sån där sak har jag/vi haft i vårt säkringsskåp en gång när jag var som mest stressad. Höll på baka bullar när jordfelsbrytaren slog ifrån och inte ville låta mig få ström. Grabben och jag letade för att få upp stora säkringsskåpet för att byta huvudpropp. Till slut fick gubben komma hem och hjälpa mig och vi hittade felet. Degen fick vänta tills jag hade skjutsat ner grabben till körskolan och all min planering gick åt skogen.
Ha en fortsatt skön onsdag!!!

Anneli Mellstrand sa...

Gööööta petter vad läbbigt ......varför skulle den in där kan tänkas .............stackarn......

Här blir man impad vilken blast på potatisen , satte ni i julas eller??????

Korten fina ..........fjärils embossingen super läcker ...

SNART DAGS...............

Kram
//anneli

Carina sa...

Fy USCH och blä, vet hur det kan lukta och det är inte parfym direkt. Härliga kort
Tevlig Helg!!
Kramisar

Carina sa...

Fina kort du har gjort men ett tag trodde jag att jag läste ett gammalt inlägg när jag kom till grillade musen...hujeda men de har hänt igen såg jag snart...vad är det som är så lockande med propparna tro?
Kram

nattugglan sa...

växten heter Bergenia el hjärtbergenia...JA FY SJUTSINGEN FÖR MÖSS O RÅTTOR.. DE ÄR NU ÄNNU ÄCKLIGAre O STÖRRE!!!oj nu blev dewt stor text.. haha.. jättefina kort!!!

Pysseltokiga Marie sa...

Hej Eva!
Vilket härligt inlägg, man blir så glad att läsa om vad du hittar på:))

Bergenia har vi i stugan, de är verkligen vackra:) Tack för tipset om bladen, och vilken fin sida du har om betonggjutning och bra tips, TACK!

Men vad er blast har vuxit, mina har inte kommit upp än!
Hoppas du får en full famn av liljekonvaljer, de är så vackra:))
Och hoppas din Physalis kommer att bära mycket frukt:)

Men stackars lilla mus, vad hadde den där att göra. Jag tycker de är så söta:)

Underbart vackra kort du gjort, med läckra stämplar, vad sugen jag blev på lakrits:)

Ha nu en skön helg, så hoppas vi på sol och värme:))

Kramizar Marie

Mimmi sa...

Minns inte hellre vad den växten heter men vi har den i trädgården.
Stackars lilla mus! Vi har aldrig haft en mus bland våra säkringar men väl fladdermöss.
Kram

SusanLotus sa...

Vilken härlig trädgård du har! Alla fina blommor och odlingar. Så himla fint! :)
Ja, jag kände direkt igen händelsen med musen. Bläää! Men allt är ok så länge det inte är en orm tänker jag.
Korten var jättefina och jag ska ta en titt på scrapsaker till salu.
Kram och ha en toppenfin dag!

Susanne sa...

Hej Eva!
Så underbara kort du skapat....
Hållr med dig usch och fy för grillad mus... Skönt att det ej orsakade brand... lukten kan man ju stå ut med den försvinner ju snart.... Önskar dig en underbar helg!!! Kramizar Susanne

Black Iris sa...

Haha, ja så där är det i naturen..
Häromdan när jag satt vid köksbordet i torpet såg jag i ögonvrån en liten mus kika fram..
Det konstiga är att efter att vi skaffade såna här musvarnare så har vi inte sett spår någonstans efter dessa men den här lille han hade vågat sig in..

Kram Maidi