Sidor

tisdag 17 januari 2012

Jajamensan....jag fick tulpaner !!!

Gula , härligt krispiga !!! Jag plockade dessutom ett rejält knippe blåbärsris. Tanken var att ordna buketten lika fint som Blomsterpassion gör (se långt ner till höger bland mina trädgårdslänkar ). Det blev inte lika fint , men jag är nöjd ändå.Och när blåbärsbladen tittar fram blir det nog ursnyggt. Jag har buntat ihop allt i 4 buketter så det är lätt att byta ut tulpanerna, för jag vet ju att de vissnar först.


Ännu ett tulpankort har det blivit med en vårfågel som kvittrar. Idag var det "husvisning" i två av våra fågelholkar. Man tror inte det är sant.....i januari !!!!!


Det var någon på en blogg som visade att vårblommorna tittat upp ur jorden. Måste gå ut och inspektera ...tänkte jag. Och minsann ....tre små snödroppar i knopp. Det är rekord kan jag säga , för snödroppar trivs inte i vår jord. Vi har provat flera ställen , men det kommer bara upp någon enstaka. De här blir desto lyxigare att ha för mig.


Men inte nog med det......kolla här !!! Pärlhyacinter och krokus.




Och ändå är domherrarna här titt som tätt och talar om....."Nu blir det vinter, nu blir det vinter !"


Jag har förstått på några ,som varit här hemma hos mig att de tycker om mina princesstårtor. Så vad gör man...jo virkar fler och..................? Jag tycker själv att de är jättesöta.


Idag har vi mumsat på en rasande god vardagsrätt.... Kålgratäng. Den visades på "Mitt kök" på Nyhetsmorgon för några dagar sedan. Huvudingredienserna är vitkål, potatis och fläsk. Det är billiga och aktuella råvaror. Jag kan verkligen rekommendera den. Receptet hittar du på länken under bilden.


http://www.recept.nu/1.325082/jessica_frej/varmratter/gronsaker_potatis_andra_rotfrukter/kalgratang

Jag håller fortfarande på med utrensning av julen och städar , sorterar , kastar och stajlar om . Ni vet ju själva hur skönt det är att få den vanliga inredningen på plats igen. Nu är det nog dags att ta en rejäl ansiktslyftning i scraprummet också. Där blir rörigt på tio minuter.

På tal om det....Louise har nu skickat ut info om vår första scrapträff som är 4 febr. Du kan läsa den och kolla hur det kommer att vara, ifall du inte redan anmält dig. När du är anmäld får du info på din mejl. Här kommer länken till Louise :

http://louiseudden.blogspot.com/2012/01/nu-drar-vi-igang-med-scraptraffar-i.html


Jag har haft svårt att kommentera på en del bloggar, som även fler har klagat på. Hoppas det ordnar sig snart !!

14 kommentarer:

Anneli Mellstrand sa...

Härligt kort.................

Denna maträtt skall jag testa lät jättegott........

Vårblommor åhhhhhhhh vad härligt, man måste börja tänka på sina fröer nu ..............

Kram
anneli

Galenskap och lite allvar sa...

Hej kompis!

Jag hittade oxå blommor på väg upp i min trädgård häromdagen. Visst är det en mysig tid när man anar dem sticka upp sina små huvuden men........jag vill ju ha snö först! När tror du att den kommer?
Här äter fåglarna för fullt. Helst vill de ha jordnötterna som titt som tätt tar slut.

Ja, jag är en av dem som verkligen gillar dina små bakelser. De är så himla söta. Du är så duktig på att fixa ihop det!

Jag ser fram emot de kommande scrapträffarna. Det ska bli kul att träffa sina vänner och kul att få ny inspiration.

Kramelikram Veronica

Maria sa...

Vilka fin bakelser du virkat, käckt att ha till nyckelring. Har gjort sådana men stora till barnbarnen att leka med. Ja visst är det härligt när man får se vårblommor som börjar komma, här finns massor med små snödroppe blad.
Önskar dig en fin dag/kramizar

Lindha sa...

Snälla gubbar vi har! Min kom också hem med tulpaner!

Visst är det lustigt att naturen skriker vår fast det eg. borde vara vinter....Konstigt värre!

Gillar dina små söta prinsesstårtor, har du nåt mönster? Känner att jag behöver annat än mormorsrutor som projekt när jag sitter här och gravidjäser...

Gillar ditt våriga tulpankort!

Receptet lät också smaskens, brukar prova dina rekommendationer och få nog göra så nu också!

Ha det bra!
Kram Lindha

Mimmi Hek sa...

Vilket fint vårkort. Lite tidigt för husvisning kanske. Får nog kolla in vår trädgård i helgen när det är ljust. Vi kanske också har vårblommor där ute.
Kram

SusanLotus sa...

Jag blev tvungen att påminna gubben min om tulpanerna nu! Får se vad han kommer med imorgon... ;)

Gratängen ser supergod ut. Husmanskost är så gott!

Gillar ditt kort också och kan bara säga en sak: Var glad och tacksam att du inte kan se mitt scraprum! Jag tror du skulle svimma! För jag gör nästan det när jag börjar tänka vilken ände jag ska börja städa i... suck.

Kram!

Anelma handarbetar sa...

Härliga tulpaner!

Fint kort.
Vi lever tydligen i upp o nervända världen just nu. Lite tidigt för vårblommor eller hur.(Fast det är fint).
Blir kul o se om kommentaren lyckas. Har också problem med vissa bloggar.
Kram Birgit

Skaparglädje sa...

Det var tisigvisning av fågelholkar, men ska man den bästa får man vara ute i tid.
Roligt att du hittade några snödroppar.
Domherren har inte jag sett till i vinter, men däremot staren...nej, jag bara skojar, han har inte kommit än.
Kram!

Skaparglädje sa...

...men hur stavar jag....tidig visning, ska det stå och ingenting annat.
Dags att sova kanske.

Pysseltokiga Marie sa...

Hej Eva!
Så vackra tulpener du fick, blåbärsris är så vackert att bland med:) Och tulpan kortet är jätte gulligt:)

Än har det inte kommit upp några vårblommor här.
Maten ser väldans god ut:)
Dina virkade bakelser är såååå söta:)
Här äter fåglarna för fullt oxå:))))Det går åt mycket frö och nötter:)

Må så gott, och var rädda om varann.

Kramizar Marie

Myricas Farmor sa...

Ja det är lite rörigt i Naturen, ibland så tycker jag att det verkar som fåglarna tycker det är vår och växterna oxå.
Vi får väl inte hoppas attd et blir för mycket minus grader.
Dina små tortor är jätte söta.
Ha det gott
kram

Maja sa...

Vilket härligt tulpan kort!
Oj det är visst vår i din rabatt! Vi har nog en dm med snö här om inte mer så inga små knoppar här än! Kul få se andras vår tecken och så vet man att snart dyker de opp här med...

Ninja sa...

Letade tulpaner idag men hittade inga snygga.....

Lady Gaggig sa...

Åh, GUDARS så söta små bakelser!!!!!

Med sådana i nyckelringen vore man väl sugen på sötsaker jämt...Hahah!
Och dina kort.....Wow!
DU är verkligen superduktig!!!

Kram, Moj