Sidor

söndag 23 januari 2011

Loppisfynd !

      Ska man gå på Stadsmissionens secondhand ska man helst vara där när de öppnar kl 10. Men det var inte jag. Egentligen hade jag ett annat ärende , men hamnade där av en slump. Butiken är ofta proppfull med kunder och fynd kan man göra. Fast det gäller att vara ståndaktig....det är lätt att plocka på sig för mycket. Det här kunde jag inte låta bli .......


    Ser ni den söta broderade ängeln, så fin och välgjord. 10 kr !!! En skyddsängel ??!!! Skulle min man behöva hänga i sin bil, som natten till fredagen blev utsatt för stor skadegörelse och inbrott av någon "idiot" . Men jag tror den också kan passa i sovrummet och skydda mig från den galna månen. Ska jag måla ramen tycker ni ?
 
 Vasen till höger är signerad ELSI och det vet jag betyder konstnären Elsi Bourelius. Jag har en del flickor, pigor gjorda av henne, men den här vasen har jag aldrig sett förut. Min mamma hade en liknande . Jag gillar ju gammal stil så den passar i mitt gamla hus med en sommarbukett i. 10 kr !
   
Vasen till vänster är en Gabrielkeramik och den är signerad. Häromkring finns ju massor med Gabrielföremål, eftersom tillverkningen ligger i närheten. Men aldrig har jag sett denna dekoren. Den ser gammal ut. Ska försöka ta reda på mer om den. 5 kr !!!
 
Virkade svanar i blåvitt, gillar den färgkombinationen . 5 kr !! Ska nog komplettera min grytlappsgardin i stugan med de här svanarna.

   Några ljusmanschetter , 5 kr tillsammans. Den med pärlorna kommer att bli slaktad och pärlorna sitta på kort framöver. De andra två är så gammaldags fina.

   Till sist en hemvävd ..stor.. 1m x 1 m....duk som är så välgjord, fin i kanterna och vacker i färgerna. Nu skäms jag nästan när jag skriver priset .......10 kr !!!!

Det gjorde inget att jag kom dit ganska sent, eller hur ? Ska man nu följa regeln en sak in = en sak ut, så har jag inga problem att avlägsna några massproducerade saker till förmån för några unika föremål. Eller hur gör ni när ni handlar på er ??

Här kommer julkortet för vecka 3 !

Jag har "maskat"ihop några Skogstokiga motiv till ett luciatåg.


Och dessutom LayOuten för vecka tre. Den fick naturligtvis handla om Antikrundan . Jag har valt att göra mitt årsalbum i A4format , mycket beroende på att alla tidigare album har det formatet. Men jag gör också cardstockformatet på vissa utvalda foton. Det hopar sig foton i mina lådor. Måste snart göra något drastiskt åt detta.

                                                  
Söndagen är här ....solen halvskiner.....det är ljust och härligt. Ikväll ska jag dra vinnare till mina utlottningar . Så nu har du några timmar på dig att kommentera om du inte redan gjort det.

Ha en jätteskön söndag !!!!!

                                                     

19 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Inga dåliga fynd du hittade och billigt var det också.
Ha en skön söndag!
Kram från mig!

Mimmi Hek sa...

Vilka fynd du gjort! Visst är det hemskt att människor (oftast kvinnor) gjort så vackra ting och så är det inte värt mer. Det är ju tur när dom kommer till någon som du som verkligen uppskattar det.
Jag tycker inte du ska måla ramen.
Kram

SusanLotus sa...

Ja, det må jag säga att fyndat har du verkligen gjort. För nästan inga pengar alls. Jag blev väldigt nyfikne på grytlappsgardinen. Låter coolt! ;)
LO´n du har gjort gillar jag skarpt. Nu ser jag också vad jag kan göra med mina "spellbinders-stjärnor". :)
Ha en jätteskön och pysslig söndag!
Kram

Black Iris sa...

Vilka fynd du gjort då och frågar du mig så hade nog jag målat ramen faktiskt.

Kram Maidi

Carina sa...

Alltid lika kul att fynda. Fint julkort och Lo:n likaså. Ha en bra söndag, här lyser solen och -13 grader. Kramar Carina

Britt-Inger sa...

Åhh, vad härligt att gå på Loppis!! Jag älskar detta ämne!
Härliga inköp!
Frågar du mig; jag skulle ha målat ramen, Vit!!
Jag är inne i en period där jag vill måla allt i vitt, till gubbens förtret ;);)
Ha en skön dag.
Kram, BI

Soulsister sa...

Jag borde gå mer på loppis inser jag...


kram

Bettan sa...

Du har verkligen fyndat!! Mycket fint blev det. Otur med gubben ... inget roligt när nån annan förstör egna saker.. fy skäms på dom. Kram sytanten

LenA sa...

Kul med loppis, det är verkligen riktiga fynd du gjort!
Att måla eller inte beror helt på omgivningen, gissar jag fel om jag tror att den passar som den är hos dig????
Jättefint julkort och LO.....så flitig du är!
Kram Lena

Tångsnällans blogg sa...

Vilka fynd du har gjort! Precis den prisnivån ska det va när man går på loppis! Då är det roligt! En hundring max den gränsen brukar jag ha när jag åker ut på loppis när det gäller att plocka på sig smågrejor. Kanske hade jag målat ramen vit. Ha en gosig söndag!

Mimmi Hek sa...

Du kan gå in på Örtagårdens plantskola och beställa fröer eller en katalog.

Lena LH sa...

Vilka fynd;)
Ramen, av det jag sett passar den nog hos dig.
Men lite vit och ett sandpapper för att ruffa till den lite?
Fina kort, du är så duktig.
Önskar jag kunde;)
LenaLH

Black Iris sa...

Måste ju bara kika in här igen och berätta att jag nu tittat på Antikrundan igen. Nyfiken har jag alltid varit enligt mina vänner.
Kul var det för nu fick jag en skymt av dig där du räknar ihop summan för leksakerna. Jätteroligt.

Kram Maidi

Hedvig sa...

Oj vad mycket fynd du har gjort! Kul! :)

Och jag ser verkligen fram emot att se den färdiga Pippi-tröjan i bloggen inom kort. Och du är nog ursäktad för den tid det har tagit, det flyter ju så att säga ganska mycket annat pyssel mellan dina fingrar... ;)

Ha en fin söndag!
Kram

Marie Havén sa...

Hej Eva!
Loppis är riktigt roligt. En skyddsängel behöver man alltid ha!
Den är väldigt fin. Det var tråkigt att höra om inbrottet i bilen, USCH!
Jag har oxå ont av fullmånen. Det skulle vara snyggt att måla ramen i matt vit färg,och skava den så den ser sliten ut.
Snygga vaser du fick tag i. Det låter spännande med din grytlappsgardin, svanarna kommer att passa bra tror jag.
Duken blir vacker till våren och sommaren ihop med ljusmanshetterna.
Och priserna var ju kanonbilliga:)
Julkortet är jättefint,att du orkar! Din LO är skithäftig, med TV-tablån. Det glömmer ni aldrig.
Posten kommer nog till dig på Tisdag.

Ha en trevlig kväll.
Kramizar
Marie

4U2 sa...

Vilka fynd! Själv skulle jag aldrig kunna avgöra om det var något dyrbart.

Maria sa...

På stadsmissionen kan man verkligen fynda. roligt att få se det du hittade. Smart att "slakta" vissa grejor och låta dem få ett annat "liv". Dina layouter är så fina, som vanligt. Kram!

Susanne sa...

GRATTIS till loppisfynden!!!
Jag såg Antikrundan och det var extra skoj att få se er med alla fantastiska bilar...
Ha det så gott! Ses till helgen!
Kramizar

SusanLotus sa...

Det var kul att se Er på Antikrundan igår! Kollade reprisen ;) Vad fina leksaker din gubbe hade! Ha en fin och kreativ dag! Kram