Sidor

torsdag 4 november 2010

Vad sjutton ska hon ha dessa till ????

    Ja det kan man ju fråga sig? Det är ju inte precis "inne" med sådana ljusmanschetter, så på varje loppis dräller det av dem. Men , men på en del sitter det användbara små detaljer, som paket, rosetter, kottar, äpplen och änglar. Jag slaktar dem och limmar på mina tårtbitar , julkort och julklappsadresser . Återanvändning till mycket billig kostnad.


Igår kväll blev det ju lite stickning varvat med fika och tjejsnack. Jag stickade färdigt en Barbieklänning , som blev ganska häftig med pälsgarn längst ner.


Secondhandbutikerna i Kalmar har redan börjat sälja julsaker. Det är inte klokt vad billigt man kan komma över broderade dukar, gardiner och pynt. Man får stålsätta sig så man inte plockar med sig en massa , som man inte behöver.

HÄR ÄR REDAN FULLT MED JULSAKER.

Min mamma var enorm på att förse oss med broderat och annat. Det blev alltså bara ljusmanschetterna i min korg igår och......ett par glas. De är från Pukebergs glasbruk och ingår i den servisen som vi redan har. Hur mycket tur kan man ha ???  5 kr styck !!! Fast det fanns bara två och jag tänkte genast jag såg dem på vattenpärlorna. Fint va ???


SE HÄR !!!!!
Nu blommar min novemberkaktus. Vilken otrolig blomma som bara står där och ser skrynklig ut hela sommaren och så vips är den så här vacker. Man måste komma ihåg detta, för det är annars lätt att den hamnar i soptunnan på sommaren.


Strålande sol idag, 11 grader, men jätteblåsigt !! Vårt uterum blir så där jätteskönt när solen ligger på. Ljust och härligt när man håller på med att måla stämpelmotiv.

En liten stund ute blev det  och ännu en krans till vår andra grav, nästan likadan.


14 kommentarer:

Fijaffa sa...

Vilken fräsig klänning!!! :-)

*Fick sticklingar av novemberkaktus i våras, de står fortfarande i vatten i en glasburk... igår fick jag se små knoppar :-) Börjar kanske bli dags att plantera ;-)

SUADDA sa...

Fina saker!
Där sa du något om gamla ljusmanschetter -bra tips! =)

Skaparglädje sa...

Oj, vad du är igång och pysslar med allt möjligt.
Barbieklänningen blev väldigt snygg.
Kram Anne-Lie

Mimmi Hek sa...

Vilken häftig Barbieklänning. Lyckliga lilla tjej som får leka med den.

SusanLotus sa...

Vilket bra tips Eva! Jag har inte tänkt på att man kan få en massa löv och annat från ljusmanchetter. Nu ska jag hålla utkik efter dem :)

Ditt paket packar jag idag och sickar iväg. Skulle bara göra några ATC till det först ;)

Barbieklänningen blev jättefin.

Ha en jättebra fredag! Kram

Maria sa...

Smart med återanvändning! Ja, visst kan man fynda fantastiskt bra på secondhand. Har inte varit på någon "höstrunda" ännu, men det kanske jag får till framöver.
Ha det gott!

Myricas Farmor sa...

Jag har inte varit på någon loppis som har haft jul saker......
men det måste få ihop tiden till det oxå.
Tack för det tipset med manchetterna, jätte bra.
JAg hoppas du får en mycket trevlig helg.
kram

Soulsister sa...

Jag gör precis som du med gamla ljusmanchetter, sååå bra med massa fint att göra om.
Fick hel påse på loppis för ett tag sedan, en scrappares skattgömma ;)

Kram från mig

Ps: soppan blev en hit! Ds

Lilly sa...

Hej! :) Jag heter Lilly, och är Frideborgsmys dotter. :) Gud vad fina saker du gör! :D
Kram Lilly, ;)

Sanna sa...

Vad härligt att se att det inte bara är jag som återvinner allt. Det är faktiskt så man gör de roligaste fynden. Har tittat så mycket på dina fina tårtbitar att jag blivit sugen på att göra själv. Det är inte så att man skulle kunna få tigga till sig instruktioner eller tips om var man hittar det.

Kram och trevlig helg

Lilly sa...

Vad roligt, du är min första kommenterare på min blogg! ;) ♥ Tack! :) Jag är följare på din blogg nu, och tvekade inte en sekund, ;) Kram, och ta hand om dig.

Hedvig sa...

Åh, nu blir jag nostalgisk! Sådana där ljusmanschetter hade mamma hela lägenheten full av när jag var liten... Smart att återanvända dem! :)

Mycket tjusig barbieklänning också. Du kan få sticka en "fullversion" till mig ån dag när du har mycket tid över... ;)

Ha en underbar allhelgona-helg!

Anonym sa...

Vad smart, ska nog börja kolla efter ljusmanchetter när jag är på loppis... Det är ju både smart och kul med återanvändning!

susanne´s smulor sa...

Vilken cool klänning och vilket pillerjobb! Såg att oxå gjort en variant på teljuskort. Det vart jättefint det oxå...och sååååå fin äppelkrans till fåglarna. Tror jag måste göra en så´n jag med!
Ha en fortsatt trevlig helg!
kram sussa