Sidor

fredag 22 oktober 2010

LYCKANS OST !!!!

Igår när jag läste på FIFFEL OCH TRÅDs blogg, så visade hon gamla mönster och beskrivningar och då kom jag ihåg........det här häftet har jag också...... " STICKA VIRKA SY /nr 73 och det från 1976. I det häftet finns beskrivning på en virkad julkrubba. Och det är ju lite roligt nu när det också finns en med amigurumis. Gammalt och nytt !!!!!


Och inte nog med det !!!!! I somras hittade jag de flesta av figurerna på en loppis. Och de är så fina och välgjorda . Se här !


Här är Maria , Josef, Jesusbarnet och en herde.


Och så kommer de tre vise männen , Kaspar, Balthasar och Melchior !! Bakpå satt lappar med deras namn annars hade jag inte kunnat det utan att slå upp.

Tänk vilket jobb att virka alla dessa. Pilligt pilligt , men fint fint !!! Vad mysigt för små barn att flytta runt de här. Barn är ofta fascinerade av julkrubbor. Jag har inte änglarna , fåren och åsnan, men beskrivningarna finns ju. Om ni tittar på bilden från häftet så ser ni att man kan montera dem som en mobil. Eller flera mobiler .


Igår ja...och all snö... det är en del kvar idag . Och det var fullmåne igår kväll och jullikt ute. Jag blev nog inspirerad och pimpade en stor tändsticksask. Den blev så här !!

Några tomtar syns ju inte till ännu. Det är ju faktiskt hela TVÅ MÅNADER kvar till jul !!!

Här ska ni få se ett kort som jag hade i min kortlåda och som jag idag vill tillägna min stolte man. Varför det undrar ni ???????


Jo, igår kväll minskade han vildsvinsstammen med EN !!!! Hans första ! Men det är MÅNGA fler kvar och de är otäcka och riktiga förstörare. Jag ska inte sätta in någon bild för ni vet ju hur de ser ut.
De är inga gullegrisar precis !!!
Ha en jätteskön fredagkväll. Här är det beställt våfflor . Och jordgubbssylt. Vad säger ni om det ???????

10 kommentarer:

Fiff sa...

Hihi, ja, där är den ju! Men du har ju ett helt häfte, det har inte jag. Jag har ett sånt där litet häfte, som en broschyr liksom. Kul att du visade figurerna! De är nog pilliga att virka, för det ser ut att vara väldigt tunnt garn....tålamod!? Egentligen tänkte jag bara titta in och tacka för dina kommentarer hos mig. Det värmer med stöd! Kram

Lindha sa...

Vilken häftig julkrubba! Perfekt för små barnhänder! En krubba där det är tillåtet att få röra och flytta!!

Bra jobbat av mannen!!! Hoppas han kan minska stammen med ytterligare några!

Och ännu en gång vattnas det i munnen....våfflor med jordgubbssylt! Mums!! Här kör vi norska våfflor! Mycket bättre smak än de svenska! Men ikväll blir det wasabinötter! Kan rekommenderas!

Ha en kanonhelg!
Kram Lindha

Myricas Farmor sa...

mmmmmmmmm så gott, det skulle vara.
var har du fått tag på rimmet på asken, jag tycker det var så gulligt.
Dom virkade figurerna var ju jätte söta.
HA en bra kväll
kram

Jenny sa...

Guuud så söta små figurer till en Julkrubba!
Och så perfekt till en liten människa som vill känna och klämma och "leka" lite med dom där omtalade figurerna!

Så mycket lättare att ta till sej berättelsen om man får klämma och känna lite?

Jag minns vår gamla dammiga och slitna Julkrubba hemifrån.
Man kunde länge sitta och titta på "Gubbarna", och mina föräldrar var inte så stränga så nog blev dom med åren lite "tilltufsade" av lek och pillerill...Haha!
Det VAR något speciellt med dom där!

Beträffande Makens "aktiviteter" i skogen kan jag bara säja GRATTIS!!
Men "huvva" va läskigt!!

Blir fint på grillen till sommaren det!

Kram, J:son

Black Iris sa...

Hej på dig!
Jag har ju som du kanske förstått pysselmanin i mig .
14-åringen här hemma säger att hon aldrig vill bli pensionär för då måste hon hålla på med såna saker som jag gör.
18-åringens kille (som jag avgudar)sa nu på eftermiddan att : Jag stannar kvar här hos din momor och virkar.
Visst är de härliga på oloka sätt ungdomarna.
Tänk när man själv var ungdom.
Tack för din omtanke på mitt inlägg, det värmer.
<<<kramen Maidi

Bettan sa...

ja dom är verkligen fina, alla sakerna till julkrubban. Ja visst är det synd att det är en bit mellan oss i färdväg... du hade varit jättevälommen på kräftor. Det var jättegott trots att vi fick ha "skivan" inne. Nu har vi patat av oss om gamla jobbet och bestämt en ny träff till våren, då tar vi glögg och pepparkakor, vi ligger ju lite efter pga sjukdom : ) Ha en trevlig helg!! Kram sytanten

Gittans Pysselsida sa...

Hihi..ja den beskrivningen har jag också nånstans.
Grattis till maken..ja de är inte vackra...men underbart gott kött på fulingarna.
Synd att det är så långt*hihi* men våfflor hade varit mums
Vilka fina kort du alltid får till...har du en väldigt bra kamera?
Kram

Mimmi Hek sa...

Vilka fina julfigurer! Perfekt för barn, riskerar ju inte att gå sönder om de tappas.
Vad gäller grisen så kan jag bara säga: Välkommen hit och skjut allt vad du kan! Snart så många grisar att jag faktiskt känner en viss rädsla att gå ut i skogen.

Maria sa...

Inget nytt under solen - det är ju lite kul att saker och ting kommer igen. Så kul för dig att du har en virkad julkrubba. figurerna är ju så praktiskt tåliga när de är virkade. För det brukar vara lockande för den yngre generationen att leka lite med dylika.
Här har vi ingen snö kvar. Jag har inte sett till några vildsvin - och det är jag glad för!
Ha en fin helg!
Kram, Maria

Agneta sa...

Julkrubban gillar jag