Sidor

söndag 22 augusti 2010

BALKONGEN är invigd !!

Nu e´ den klar !! Balkongen. Och vi har invigningsfikat på den !! Vi fick tag i ett par fällbara stolar och ett litet bord i "grevens tid". Det finns ju nästan inga utemöbler kvar i butikerna. Alltså är sommaren slut. Men det tycker minsann inte vi. Igår lördag var det en alldeles fantastisk dag, strålande sol lite bris, men + 28 grader. De´ ni !!! Och 22 gr i vattnet !!! Härligt !!! Våra gäster fick både ett dopp i havet och en åktur med vår trampbåt. Både barn och vuxna tycker det är så kul. Det blev en jätteskön kväll också , med månsken och 20 gr.


Vad är skillnaden på en padda och en groda ??? Det blev en diskussion runt bordet som löstes via eniro. Paddor har en stor giftkörtel bakom vardera ögat som den tar till när den känner sig hotad. Så är det !! Och när gästerna åkt hem dök den upp ......och en till !!! Och körtlarna sitter där och då får man framför allt se till att inte Ajax kommer i närheten. Nä jag vet inte om jag gillar att de är så närgångna. Det får vara hur det vill med turen. Hujedamej !!!!





Nu skulle jag gärna vilja att någon förklarar mysteriet med vår björnbärsbuske, som år efter år fått massor med bär......röda och stenhårda. De har aldrig mognat !!!!! MEN I ÅR mognar de hur fint som helst. Jag har plockat ca en liter mogna bär på busken idag. Visst är det konstigt !! Jag tror jag ska spara bären till julaftonsgröten . Då blir det både smultron och björnbär på gröten den här julen.

Om det var fint igår så var det tvärtom idag....
ÖSREGN och ÅSKA.
Tänk vad det kan vända. Riktigt innesittarväder, eller vilaväder, stickaväder.
Här är det nog dags att ÖSA !!!!!!!


Jag sa ju att jag skulle börja på något rejält handarbete och det passade bra idag. Det blev inte glittergarnet utan istället en sjal som jag köpte i klubbtidningen Skaparglädje för länge sedan. LILA det blir snyggt och sägs vara trendfärgen i höst. Det är bara rätstickning så den går fort att sticka.


På Bergkvaras second handbutik hittade jag i fredags en kul grej för 5 kr. En handstickningsmaskin. Har aldrig sett en sådan förut. Och jag vet inte hur den fungerar. Men det finns svensk beskrivning och tips på vilka mönster man kan göra.

Ja, vad tror ni ??? Har någon sett eller använt en sådan , snälla berätta !!!

Jag får väl ta sats och klura ut hur man gör. Maken gjorde ett inlägg när jag satt och pillade med den.........är det inte bättre du fortsätter sticka med vanliga stickor. Jo det kanske det är, men kul att prova !!!
Snart dags att dra igång en bloggcandy här ser jag . Tack alla flitiga , gulliga bloggvänner ! Det är fantastiskt roligt att ha en blogg och möta er alla i den här spännande "Världen " .

8 kommentarer:

Jenny sa...

Vilken grej Du hittat! Och vilket pris!? Fem spänn....kan ju vara kul att prova till det priset, och inte var det något att pruta på heller!

Vilken härlig balkong Ni har!
Ser väldans snyggt ut!

Vädret är visst lika knasigt här som där!?
Varmt och gott i går i både hav och på land, men i dag har det blåst som attan. Fast inget regn. Men det ska vi visst få på tisdag så det räcker och blir över, har jag hört....

Kram, J:son

Jenny sa...

Förresten!
Kan DU inte prova att strö ut lite salt, för det hjälper ju mot sniglar?

Paddor är väl också lite slemmiga...Huh!?

Dom är INTE roliga att ha så nära när man har hund!

Kram, Jenny

Jenny sa...

Och igen!
Hahahaha!!! Just nu tror jag vi krockar i "sajberspejs" så det tjongar om det!
*ler*

Frideborg sa...

Jisses vilken härlig balkong! Jag förstår att ni myste. Och tur med vädret var det med.

Kram Marina

skapa och inreda sa...

Ser såå härligt ut att sitta på balkongen med goda vänner.
Paddor är bra att ha om man vill bli av med sniglar, de äter massor av deras ägg.
Läste att det var björnbärsår i år, ska ut och se om jag hittar lite att göra saft av.
Kram Annika

Maria sa...

Vilken fin balkong ni har fixat! Den ser så inbjudande ut. Den där handstickningsmaskinen verkar vara en spännande grej. Lycka till med att klura ut hur den funkar!
Kram!
Maria

Black Iris sa...

För det första har ni ett jättefint hus och visst var det du som inspirerade mig med ert uterum nån gång i våras.
Skillnaden mellan paddor och grodor är väl också att paddorna liksom krälar sig fram och grodorna hoppar.
Jag tycker precis som du att alla bloggvänner man fått vill man inte gärna mista.

Kram Maidi

Carina sa...

Jag har en sån där liknande men jag förstår mig inte på den.
När du kommer på hur man använder den så får jag fråga dig sen ;*) Himmel vad tomater du har o fina söta gurkor. Mycket nytt o fint på sidan o balkongen ser ljuvlig ut.
Ha en skön kväller